Bitch |
Стерва |
(Mick Jagger / Keith Richards) | (Мик Джаггер / Кит Ричардс) |
Feeling so tired, can’t understand it |
Я чувствую себя таким уставшим, непонятно почему |
© Mirage Music Ltd. / Westminster Music Ltd. / ABKCO Music Inc. (BMI)
Даты записи: | Март-май 1970 г.; 17-31 октября 1970 г. |
Студии: | Запись: Olympic Sound Studios (Лондон, Великобритания); загородный дом Мика Джаггера «Старгроувс»
Микширование: Olympic Sound Studios (Лондон, Великобритания) |
Инженеры: | Глин Джонс (Glyn Johns) и Энди Джонс (Andy Johns) «...и все остальные, у кого хватило терпения высидеть эти два миллиона часов» |
Продюсер: | Джимми Миллер (Jimmy Miller) |
Дата первой публикации: | 23 апреля 1971 г. (Великобритания); 30 апреля 1971 г. (США) |
На дисках: |
Студийный вариант: Сингл; “Sticky Fingers”, “Made in the Shade”,
“Time Waits for No One Концертные варианты: (только на видео и бутлегах) |
Мик Джаггер | - вокал |
Кит Ричардс | - электрогитара (соло), подпевки |
Мик Тэйлор | - электрогитара (ритм) |
Бил Уаймен | - бас |
Чарли Уоттс | - барабаны |
Бобби Киз (Bobby Keys) |
- саксофон |
Джим Прайс (Jim Price) |
- труба |
Джимми Миллер (Jimmy Miller) |
- перкуссия |
Sometimes we run things down... sometimes we get an idea for a song from, say, a rhythm that Charlie and Keith
have played together or something, or like Bitch that Charlie and Bobby (Keys) and me played. Quite often, we go into it without
the song being written – which annoys me intensely. But that’s the way we record
sometimes. - Mick Jagger, 1971 |
Иногда мы пускаем всё на самотёк... иногда мы берём идею для песни из, скажем, ритма, который Чарли и Кит играли
вместе или вроде того, или как в “Bitch”, где Чарли с Бобби (Кизом) и со мной играли. Зачастую мы берёмся за дело, когда и
- Мик Джаггер, 1971 |
We always have trouble getting air play. I don’t really... I think cuts like Bitch... to my mind there
was never anything written that was offensive in that. But Atlantic told me they couldn’t get it played. None of our songs want
to encourage drug use. I don’t particularly want to encourage drug use. Not encourage it – I mean, you can write about it
but you don’t have to encourage it.
- Mick Jagger, 1971 |
У нас всегда были проблемы с эфирами. Я на самом деле не... Я думаю, что такие вещи, как “Bitch”...
я считаю, что никогда не было написано ничего такого, что было бы оскорбительным. Но в “Atlantic” мне говорили, что не могут такое
запустить. Ни в одной из наших песен не поощряется употребление наркотиков. Я лично не хочу поощрять употребление наркотиков. Не поощрять
этого – я имею в виду, ты можешь писать об этом, но ты не должен поощрять это.
- Мик Джаггер, 1971 |
The brass for me is great, especially on like Bitch. I mean as long as it’s used sort of tastefully. I’m not saying
I’d like to work with a band with sort of five or six brass. But I wouldn’t mind a band with sort of 5 saxophones.
- Mick Jagger, 1971 |
По мне, медные духовые – это отлично, особенно такие, как в “Bitch”. Я имею в виду, до тех пор,
пока они используются со вкусом. Не хочу сказать, что мне захотелось бы работать с оркестром, в котором было бы
- Мик Джаггер, 1971 |
Maybe listeners knew a year or 6 months later that the beat turned around (in Bitch), but at the moment I wasn’t
conscious of that. It comes so naturally, as it’s always happened, and it’s always given that extra kick when the right moment comes back
down again. That’s what rock and roll records are all about. I mean, nowadays it’s rock music. But rock and roll records
should be 2:35 minutes long, and it doesn’t matter if you ramble on longer after that. It should be, you know – wang, concise,
right there. Rambling on and on, blah blah blah, repeating things for no point... I mean, rock and roll is in one way a highly structured
music played in a very unstructured way, and it’s those things like turning the beat around that we’d get hung up on when we were
starting out: ‘Did you hear what we just did? We just totally turned the beat around’ (laughs). If it’s done in conviction,
if nothing is forced, if it just flows in, then it gives quite an extra kick to it.
- Keith Richards, 1983 |
Может быть, слушатели знали через год или 6 месяцев, что ритм менялся (в “Bitch”), но в тот момент я не
обращал на это внимания. Это получилось так естественно, как это всегда бывает, и это всегда придаёт такой особый кайф, когда
получается в нужный момент. Вот
- Кит Ричардс, 1983 |
This is one of our groove tunes. We recorded the backing track at Olympic but the overdubs, with the brass and everything,
were done live one night in my house in the country, a sort of mock baronial hall I used to have called Stargroves, where The Who
and Led Zeppelin also recorded later on. The Stones’ Mobile studio was one of the first. We used to park it outside our houses and do tunes.
We eventually gave it to Bill, and he’s just sold it to be broken up.
- Mick Jagger, 1993 |
Это одна из наших балдёжных вещей. Мы записали аккомпанемент в “Olympic”, а наложения, включая духовые и всё
остальное, записали однажды ночью в моём загородном доме, в таком поддельно-баронском зале, который я раньше называл «Старгроувс»,
где “Who” и “Led Zeppelin” потом тоже записывались. Роллинговская передвижная студия была одной из первых.
Мы обычно парковали её снаружи домов, и делали записи. Мы в конце концов отдали её Биллу, а он просто продал её на слом.
- Мик Джаггер, 1993 |
I was reading (the lyrics to) Bitch, and I was cracking up at some of the words.
- Ron Wood, 1997 |
Я читал (текст песни) “Bitch”, и просто укатывался над некоторыми словами.
- Рон Вуд, 1997 |
When we were doing Bitch, Keith was very late. Jagger and Mick Taylor had been playing the song without him and it didn’t
sound very good. I walked out of the kitchen and he was sitting on the floor with no shoes, eating a bowl of cereal. Suddenly he said,
“Oi, Andy! Give me that guitar.” I handed him his clear Dan Armstrong Plexiglass guitar, he put it on, kicked the song up in tempo,
and just put the vibe right on it. Instantly, it went from being this laconic mess into a real groove. And I thought, ‘Wow. That’s what he does.’
- Andy Johns, 2007 |
Когда мы работали над “Bitch”, Кит сильно опоздал. Джаггер и Мик Тэйлор играли песню без него, и звучало это
не слишком хорошо. Я вышел из кухни, а он сидел на полу без ботинок с миской сухого завтрака. Вдруг он говорит: «Эй, Энди! Дай мне вон ту
гитару». Я вручил ему его прозрачную гитару “Dan Armstrong Plexiglass”, он её подключил, тут же ускорил темп песни,
и вдруг у неё сразу же появилось настроение. Она тут же превратилась из невнятной мешанины в настоящий кайф. И я подумал: «Ух ты. Так
вот как он это делает».
- Энди Джонс, 2007 |