Flip the Switch |
Щёлкни выключателем |
(Mick Jagger / Keith Richards) | (Мик Джаггер / Кит Ричардс) |
A scrap of flesh and a heap of bones |
Шмат мяса и кучка костей |
© Promopub B.V. (PRS)
Даты записи: | 13 марта - июль 1997 г. |
Студия: | Ocean Way Recording Studios |
Инженеры: | Боб Фрабони (Bob Fraboni), Дэн Босуорт (Dan Bosworth) |
Ассистенты инженера: |
Джон Соренсон (John Sorenson), Алан Сэндерсон (Alan Sanderson) |
Инженер микширования: |
Том Лорд-Эйдж (Tom Lord-Age) |
Ассистент инженера микширования: |
Маурицио Риагорри (Mauricio Riagorri) |
Продюсеры: | Дон Уоз (Don Was) и “The Glimmer Twins” («Мигающие Близнецы» – Мик Джаггер и Кит Ричардс) |
Дата первой публикации: | 26 сентября 1997 г. |
На дисках: |
Студийный вариант: “Bridges to Babylon” Концертные варианты: “No Security” |
Мик Джаггер | - вокал |
Кит Ричардс | - электрогитара, подпевки |
Рон Вуд | - электрогитара |
Бил Уаймен | - бас |
Чарли Уоттс | - барабаны |
Уэдди Уохтел (Waddy Wachtel) |
- электрогитара |
Джим Келтнер (Jim Keltner) |
- перкуссия |
Джефф Сарли (Jeff Sarli) |
- акустический бас |
Джо Саблетт (Joe Sublett) |
- баритон-саксофон |
Блонди Чаплин (Blondie Chaplin) |
- подпевки, тамбурин |
Бернард Фаулер (Bernard Fowler) |
- подпевки |
Actually, Rip This Joint was the fastest track the Stones ever cut – until Flip the Switch, which is a couple of beats faster.
There’s something about that speed when you cut it in half and the acoustic bass plays that tempo. I just love the air that you get. Same as the acoustic
guitar. There’s a power you can get from an upright bass if you record it right. It just has a different feel than electric bass. It doesn’t thump so
much. And it doesn’t have such a precise note sound. There’s a wider, fatter bounce on it. It puts the roll back into the rock.
- Keith Richards, 1997 |
Вообще-то самым быстрым из
- Кит Ричардс, 1997 |
I wrote Flip the Switch, and (Mick) had a lot of input on that.
- Keith Richards, 1997 |
Я написал “Flip the Switch”, а (Мик) много чего в неё добавил.
- Кит Ричардс, 1997 |
It’s 25 minutes long, the actual track we cut. And 10 of those minutes are me and Jim Keltner just going, and then Keith.
I think this is what happened: Keith put a song that we’d been doing a few days before onto this rhythm, he suddenly sort of said ‘That’s the
rhythm.’ But that’s how Keith works, you know. He suddenly just... We were mucking around, you know.
- Charlie Watts, 1997 |
На самом деле записанный нами трек длился 25 минут. И 10 из этих минут – это сперва я и Джим Келтнер, а затем Кит.
- Чарли Уоттс, 1997 |
The momentum of Charlie and Keltner was a like a train (laughs). We all just jumped on.
- Ron Wood, 1997 |
Движущая сила Чарли и Келтнера была как поезд (смеётся). Мы все лишь запрыгнули на него.
- Рон Вуд, 1997 |
It’s very fast. It’s like 160 plus beats a minute and it started off as a drum thing with Charlie and Jim Keltner playing.
It wasn’t a song at all. And Keith fashioned this lick and song around this groove, so that was a live groove. It wasn’t some groove that we messed with
and loosened it.
- Mick Jagger, 1997 |
Она очень быстрая. Там
- Мик Джаггер, 1997 |
Beat-wise the fastest track the Stones have ever cut or any other rock and roll song. It even beats Rip This Joint, which is always
considered to be the fastest track ever cut (laughs). But it does come roaring at this beautiful beat and that’s why I’ve been saying about
Charlie Watts. (The album) starts with Charlie and it actually ends with Charlie, the whole record, so you know, I can go on and on about him, and everybody
else yeah, great, really. But to me the real pleasure is playing with Charlie Watts, who is right on the top of his game. And that makes it much easier for me. Then
I can really fly, you know what I mean.
- Keith Richards, 1997 |
По ритму это самый быстрый трек из
- Кит Ричардс, 1997 |
I mean, it’s a very strange lyric, really, about death and about madness and... criminality and so on. Quite heavy stuff, really.
No, but it’s a good one. It’s an excellent one to start a record with.
- Mick Jagger, 1997 |
Честно говоря, это, действительно, довольно странный текст о смерти и о сумасшествии и о... преступности и так далее. Довольно
тяжёлая вещь, на самом деле. Нет, но она хорошая. Отлично подходит для того, чтобы начать с неё пластинку.
- Мик Джаггер, 1997 |
Since the ’50s most acoustic bass necks have been reset to reduce the tension for steel strings. But I dig gut strings and a stiff
action, so when I cut the neck off the broken body of my old S (“Kay S”) model and put it on this M body, I had my repair guy put a little
more tilt in it, the way they used to do. Now I use steel for the E and A strings and gut for the D and G, and that extra neck tension really tightens up the
two gut strings. I have a Fishman on it, but this bass has such good volume and punch, the pickup has less work to do. When Rob Fraboni called me to
meet with Keith Richards about doing the Stones record, the first thing he said was, ‘You’re bringing that bass, right?’ And I remember right
after we finished the first track, Flip the Switch, Carmine Rojas came up to me in the control room and said, ‘Hey, sounds great, man –
what kind of wood is it?’ He thought it was some fancy German bass or something. I said, ‘Well, um... it’s plywood!’
- Jeff Sarli, 1998 |
Начиная с 50-х, большинство грифов акустических басов были переустановлены, чтобы ослабить напряжение для стальных струн. Но мне нравятся
нейлоновые струны без навивки и жёсткая атака, так что когда я снял гриф со сломанного корпуса моей старой модели “S” (“Kay S”) и
приделал его к этому корпусу от “M”, я попросил своего мастера сделать наклон немного побольше, так, как делали раньше. Теперь я использую стальные
струны для «ми» и «ля» и нейлоновые для «ре» и «соль», и это дополнительное напряжение грифа крепче натягивает две
эти нейлоновые струны. У меня на нём установлен “Fishman”, но у этого баса такие хорошие звук и отдача, что датчику там почти нечего делать. Когда
Роб Фрабони позвал меня встретиться с Китом Ричардсом по поводу записи с «Роллингами», первое, что он сказал, было «Ты приносишь тот бас,
ладно?». И, помню, сразу же после того, как мы закончили первый трек, “Flip the Switch”, ко мне в аппаратной подошёл Кармин Рохас и
сказал: «Эй, отлично звучит, чувак – из какой он древесины?”. Он думал, что это был
- Джефф Сарли, 1998 |