Love in Vain |
Напрасная любовь |
(Robert Johnson) | (Роберт Джонсон) |
Well, I followed her to the station |
Ну, в общем, я проводил её до вокзала |
© Noma Music Inc. / Nice Songs (BMI) / King of Spades Music Inc. / Westminster Music Ltd.
Даты записи: | 23 мая 1968 г., 24-27 марта 1969 г. |
Студия: | Olympic Sound Studios (Лондон, Великобритания) |
Инженер: | Глин Джонс (Glyn Johns) |
Ассистенты инженера: | Брюс Ботник (Bruce Botnick), Джерри Хенсен (Jerry Hansen),
Джордж Чиантц [под вымышленным именем «Ирландец О' Даффи»] (George Chiantz [alias “Irish O’ Duffy”])
|
Продюсер: | Джимми Миллер (Jimmy Miller) |
Дата первой публикации: | 1 октября 1969 г. (США), 30 октября 1969 г. (Великобритания) |
На дисках: |
Студийный вариант: “The Rolling Stones A Special Radio Promotion Album”, “Let It Bleed”,
“Stripped” (1995 version)
Концертные варианты: “‘Get Yer Ya-Ya’s Out!’ The Rolling Stones in Concert”, “Gimme Shelter” |
Мик Джаггер | - вокал |
Кит Ричардс | - электрогитара, акустическая гитара |
Бил Уаймен | - бас |
Чарли Уоттс | - барабаны |
Рай Кудер (Ry Cooder) |
- мандолина |
(Ry Cooder is) playing mandolin on Love in Vain... He played beautifully, man.
- Keith Richards, 1971 |
(Рай Кудер) играет на мандолине в “Love in Vain”. Он сыграл превосходно, блин!
- Кит Ричардс, 1971 |
For a time we thought the songs that were on that first album were the only recordings (Robert Johnson had) made, and then suddenly
around ’67 or ’68 up comes this second (bootleg) collection that included Love in Vain. Love in Vain was such a beautiful song.
Mick and I both loved it, and at the time I was working and playing around with Gram Parsons, and I started searching around for a different way
to present it, because if we were going to record it there was no point in trying to copy the Robert Johnson style or ways and styles. We took it a little bit
more country, a little bit more formalized, and Mick felt comfortable with that.
- Keith Richards, 1990 |
Какое-то время мы думали, что песни, которые были на первом альбоме, были единственными записями (сделанными Робертом Джонсоном), и тут вдруг
- Кит Ричардс, 1990 |
We changed the arrangement quite a lot from Robert Johnson’s. We put in extra chords that aren’t there on the Robert Johnson version.
Made it more country. And that’s another strange song, because it’s very poignant. Robert Johnson was a wonderful lyric writer, and his songs are quite
often about love, but they’re desolate.
- Mick Jagger, 1995 |
Мы довольно сильно изменили аранжировку по сравнению с Робертом Джонсоном. Мы добавили дополнительные аккорды, которых нет в версии
Роберта Джонсона. Сделали её более кантри. И это ещё одна странная песня, потому что она очень берёт за душу. Роберт Джонсон писал чудесные тексты, и его песни
довольно часто – о любви, но о несчастной.
- Мик Джаггер, 1995 |
Sometimes I wonder... myself (about how we developed that arrangement). I don’t know! (laughs). We only knew the
Robert Johnson version. At the time we were kicking it around, I was into country music – old white country music, ’20s and ’30s
stuff, and white gospel. Somewhere I crossed over into this more classical mode. Sometimes things just happen. We were sitting in the studio, saying,
‘Let’s do Love in Vain by Robert Johnson.’ Then I’m trying to figure out some nuances and chords, and I start to play it
in a totally different fashion. Everybody joins in and goes, ‘Yeah,’ and suddenly you’ve got your own stamp on it. I certainly wasn’t
going to be able to top Robert Johnson’s guitar playing.
- Keith Richards, 1995 |
Иногда я удивляюсь... сам (тому, как мы разработали эту аранжировку). Я не знаю! (смеётся). Нам была известна только версия
Роберта Джонсона. В то время, когда мы возились с ней, я увлекался музыкой кантри – старой белой музыкой кантри, всем таким
- Кит Ричардс, 1995 |
(I love) Love in Vain – the live version. Most of my favorite stuff with Mick (Taylor) is probably onstage.
- Keith Richards, 2002 |
(Я люблю) “Love in Vain” – концертную версию. Большинство того, что мне нравится из сделанного с Миком
(Тэйлором) – это, наверное, сыгранное на сцене.
- Кит Ричардс, 2002 |