Paint It, Black |
Окрась это, чёрным |
(Mick Jagger / Keith Richards) | (Мик Джаггер / Кит Ричардс) |
I see a red door and I want it painted black |
Я вижу красную дверь, и я хочу, чтобы она была окрашена чёрным |
© Gideon Music Inc. (BMI) / Mirage Music Ltd. / ABKCO Music Inc. (BMI)
Даты записи: | 3-12 марта 1966 г. |
Студия: | RCA Sound Studios (Голливуд, |
Инженер: | Дейв Хассингер (Dave Hassinger) |
Продюсер: | Эндрю Луг Олдхэм |
Дата первой публикации: | 7 мая 1966 г. (США); 13 мая 1966 г. (Великобритания) |
На дисках: |
Студийный вариант: Сингл; “Aftermath”(US),
“Big Hits (High Tide and Green Grass)” (UK),
“Through the Past, Darkly” (US),
“Stone Age”, “Hot Rocks 1964 - 1971”,
“Songs of the Rolling Stones”,
“Rolled Gold: The Very Best of the Rolling Stones”,
“The Rolling Stones’ Greatest Hits”,
“Singles Collection * The London Years”, “Forty Licks”
Концертные варианты: “Rolling Stones Flashpoint”, “Live Licks”, “Rolling Stones Martin Scorsese Shine a Light” [Deluxe Edition] |
Мик Джаггер | - вокал, подпевки, перкуссия |
Кит Ричардс | - электрогитара, акустическая гитара, подпевки |
Брайан Джонс | - ситар, акустическая гитара |
Бил Уаймен | - бас; бас (наложение – крещендо в коде); электроорган (басовые педали) |
Чарли Уоттс | - барабаны, перкуссия |
Джек Нитцше (Jack Nitzsche) |
- фортепиано |
We were in Fiji for about 3 days... They make sitars and all sorts of Indian stuff. Sitars are made out of
watermelons or pumpkins or something smashed so they go hard. They’re very brittle and you have to be careful how you handle them.
Brian’s cracked his already. And we had the sitars, we thought we’d try them out in the studio. To get the right sound on
Paint It Black we found the sitar fitted perfectly. We tried a guitar but you can’t bend it enough. - Keith Richards, 1966 |
Мы были на Фиджах около трёх дней... Там делают ситары и всю остальную индийскую дребедень. Ситары делаются из
арбузов или тыкв, или ещё
- Кит Ричардс, 1966 |
It’s over-recorded at the end. The electric guitar doesn’t sound quite right to me, the one I play.
I should have used a different guitar; at least, a different sound. And I think it sounds rushed. I think it sounds as
if we’ve said – as we actually did – That’s great. If we do anymore we’ll lose the feel of it. Because that’s what we
said, and that’s why, I think, if we’d done a few more takes of it, to my mind it would have been a slightly better
record. But that’s very technical; probably what I would have liked to have heard on it wouldn’t have sounded different
to thousands of other people.
- Keith Richards, 1966 |
С её записью переборщили, в конце концов. Мне не нравится, как звучит электрогитара, – та, на которой
я играю. Мне нужно было использовать другую гитару; другой звук, наконец. И,
- Кит Ричардс, 1966 |
Paint It Black was just going to be like a beat group number. If you’d been at the session it was
like one big joke. We put Bill on piano and Bill plays in this funny style. He goes
- Mick Jagger, 1966 |
“Paint It Black” должна была стать просто эдаким цирковым номером для
- Мик Джаггер, 1966 |
On Paint It Black, I used a flattened third in fret position. The sound you get from a sitar is a
basic blues pattern, which results in the flattening of the third and seventh as a result of the super-imposition of
primitive Eastern pentatonic scales on the
- Brian Jones, 1966 |
В “Paint It Black” я использовал на ладах пониженную терцию. Звук, который вы извлекаете
из ситара – это блюзовая основа, которая в результате даёт понижение третьей и седьмой ступеней,
- Брайан Джонс, 1966 |
[about imitation of The Beatles] What utter rubbish. You might as well say that we copy all the
other groups by playing guitar. Also, everyone asks if it’s going to be the new trend. Well, personally, I wouldn’t like it
to be. You don’t have to get that weird Indian sound from a sitar. Take Norwegian Wood. Atmospherically, it’s my favourite
track by the Beatles. George made simple use of the sitar and it was very effective.
- Brian Jones, 1966 |
[по поводу подражания «Битлз»] Что за вздор! Вы с таким же успехом можете сказать,
что мы подражаем всем остальным группам, потому что играем на гитарах. Кроме того, все спрашивают, не является ли это
новым направлением. Ну, лично я этого бы не хотел. Вам вовсе не обязательно извлекать из ситара тот самый причудливый
индийский звук. Возьмём “Norvegian Wood”. По атмосфере – это моя любимая запись «Битлз».
Джордж использовал ситар очень просто, и это получилось очень эффективно.
- Брайан Джонс, 1966 |
Mick wrote it. I wrote the music, he did the words. Get a single together...
What’s amazing about that one for me is the sitar. Also, the fact that we cut it as a comedy track.
Bill was playing an organ, doing a takeoff of our first manager (Eric Easton) who started his career in show
business as an organist in a cinema pit. We’d been doing it with funky rhythms and it hadn’t worked and he
started playing it like this and everybody got behind it. It’s a
- Keith Richards, 1971 |
Мик написал её. Я написал музыку, он – слова. Сделали сингл вместе...
Что меня в ней поражает – так это ситар. А также тот факт, что мы записывали её как комедийный трек.
Билл играл на органе, пародируя нашего первого менеджера (Эрика Истона), который начинал свою карьеру в
- Кит Ричардс, 1971 |
(Bill) was... instrumental on Paint It Black, adding organ pedals to the bottom end.
- Keith Richards, 2002 |
(Билл) был... очень эффективен в “Paint It Black”, добавив органные педали на самых низах.
- Кит Ричардс, 2002 |
The organ-playing story (that Bill was doing a
- Bill Wyman |
Эта история про игру на органе (что Билл пародировал Эрика Истона) на самом деле полностью выдуманная.
Что на самом деле было – то, что я записал басовую партию, а потом ещё одну поверх этой, но звук всё равно был недостаточно жирным,
нужно было
- Билл Уаймен |
I must say in retrospect that actually what made Paint It Black was Bill Wyman on the organ, because it didn’t sound
anything like the finished record, until Bill said, You go like this.
- Keith Richards, 2003 |
Оглядываясь назад, я должен сказать, что то, что
- Кит Ричардс, 2003 |
On Paint It Black the drum pattern might have been suggested by Mick and I’d try it that way,
or we’d be listening to a certain record at the time – it could have been anything like Going to a
- Charlie Watts, 2003 |
Стиль игры на барабанах в “Paint It Black” то ли был предложен Миком, и я попробовал
так и играть, то ли мы в то время слушали некую пластинку – наверное,
- Чарли Уоттс, 2003 |
Paint It Black is very good and very different. It has that Turkish groove that was really
out of nowhere and something to do with Brian helping the song move along by playing sitar, which gave that record
a particular flavour.
- Mick Jagger, 2003 |
“Paint It Black” очень хороша и совершенно не похожа на всё остальное. У неё этот
турецкий ритм, взявшийся буквально ниоткуда, и
- Мик Джаггер, 2003 |
Yeah, “Paint it Black.” I’m still wondering what it’s about myself. I don’t... it’s one of
those – it’s very... I mean, to me it’s a half gypsy and half Jewish sort of melody. And it went through so many
different sort of convolutions before it ended up as the way that we know it now. Mick asked me, ‘What’s it about?’ And I said,
’I don’t know.’ He says, ‘Paint it black, y’know.’ So, I left the room. So, it’s a genuine Jaggers-Richards collaboration
in which I gave him the riff, the song and the basic idea. And then I left it to Mick to fill in the details. And Mick can be a bit convoluted
at times, y’know... But – as I say, it’s a great song to play on stage as well. And it also, it’s just such a different rhythm. And –
I mean, you – sometimes you feel that you don’t write them. You know what I mean? You just happen to be there and receive them. And then
you put them through the rest of the guys that you play with. And then somebody will come up with an idea or a rhythm that you say, ‘Oh. I never
thought of that.’ And in a way, a lot of teamwork involved. And I think you – that’s probably – I think Bill Wyman ended up on B3
organ pedals instead of a bass as well. It was – I remember us working it. But it was a long time ago. RCA Hollywood – Sunset and Vine.
But yeah, because it is sort of slightly off the mainstream of most of the other stuff. Where it came from, I don’t know. But I claimed the writing,
y’know.
- Keith Richards, 2008 |
Ага, “Paint It Black”. Я до сих пор и сам не понимаю, о чём она. Я не... это одна из таких –
она очень... Я имею в виду, для меня это такая наполовину цыганская и наполовину еврейская мелодия. И она прошла через столько разных загогулин,
прежде чем была закончена в том виде, в котором мы её знаем. Мик спрашивает меня: «Это о чём?» А я говорю: «Я не знаю».
Он говорит: «Окрасить это чёрным, значит...» Вот, и я ухожу. Вот, это настоящий пример сотрудничества Джаггер-Ричардс, когда я даю ему рифф,
мотив и основную идею. А затем я оставляю дорисовывать картину Мику. А Мик, знаете ли, иногда может такого накрутить... Но, как я уже говорил,
это отличная песня и для сцены тоже. И она, к тому же – у неё просто вообще другой ритм. И – ну, у тебя – иногда
ты чувствуешь, будто не ты их написал. Понимаете, о чём я? Просто будто тебе довелось
- Кит Ричардс, 2008 |
На фото: Брайан Джонс в студии RCA позирует с ситаром. |