The Last Time |
Последний раз |
(Mick Jagger / Keith Richards) | (Мик Джаггер / Кит Ричардс) |
Well I told you once and I told you twice |
Ну я же тебе говорил и раз, и другой |
© Gideon Music Inc. (BMI) / Mirage Music Ltd. / Immediate Music, Inc. BMI / ABKCO Music, Inc. (BMI)
Даты записи: | 11-12, 17-18 января, 17 февраля 1965 г. |
Студии: | De Lane Lea Studios (Портленд, Лондон, Великобритания), RCA Sound Studios
(Голливуд, |
Инженер: | Дэйв Хассингер (Dave Hassinger) |
Продюсер: | Эндрю Луг Олдхэм |
Дата первой публикации: | 26 февраля 1965 г. (Великобритания), 13 марта 1965 г. (США) |
На дисках: |
Студийный вариант: Сингл; “Out of Our Heads” (US), “Big Hits (High Tide and Green Grass)”,
“Stone Age”, “More Hot Rocks (big hits & fazed cookies)”,
“Songs of the Rolling Stones”, “Rolled Gold: The Very Best
of the Rolling Stones”, “The Rolling Stones’ Greatest Hits”,
“Singles Collection * The London Years”, “Forty Licks”,
“Rolling Stones Rolled Gold +” Концертные варианты: “Got LIVE If You Want It”, “No Security” |
Мик Джаггер | - вокал, подпевки |
Кит Ричардс | - электрогитара, акустическая гитара, подпевки |
Брайан Джонс | - электрогитара |
Бил Уаймен | - бас, подпевки |
Чарли Уоттс | - барабаны |
Иэн Стюарт | - фортепиано |
Джек Нитцше (Jack Nitzsche) |
- тамбурин |
We wrote The Last Time when we had a few weeks off. Mick and I played around with it for days because we weren’t
happy with the first title we thought up, which was The Last Time.
- Keith Richards, 1965 |
Мы написали “The Last Time”, когда несколько недель отдыхали. Мы с Миком возились с ней целыми днями, потому что
были недовольны первым выдуманным нами названием – которое и было “The Last Time”.
- Кит Ричардс, 1965 |
That was... important, I guess, to Mick and myself because the previous songs we’d written, we’d given to Andrew (Oldham)
and we’d done dubs and sold them off to somebody else, you know, to do. So, I mean, that kind of... is a reason why we ended up with
The Last Time because the Beatles didn’t have another good one and we’d rifled (laughs) everybody else’s repertoire.
I guess we were just getting about into good enough to be able to resort... to write for ourselves, you know, and to believe we could do it.
- Keith Richards, 1982 |
Она была... важной, я думаю, для Мика и для меня, потому что предыдущие песни, которые мы писали, мы отдавали Эндрю (Олдхэму), и мы делали
дубли и продавали их, чтобы их делал, ну, знаете,
- Кит Ричардс, 1982 |
I just did the chords on The Last Time. Brian’s playing the main riff. I’m playing the acoustic and I also
overdubbed the chords in the solo. Just passing chords.
- Keith Richards, 1997 |
В “The Last Time” я играл только аккордами. Брайан играет основной рифф. Я играю на акустической гитаре, и я также
наложил аккорды в соло. Просто пропущенные аккорды.
- Кит Ричардс, 1997 |
The big difference is that our version was faster and Mick sang it as a love song, whereas Pop Staples was singing to God. I have
no idea where Keith or Mick heard the song; it’s not the sort of thing that got played on the radio. I think they may have bought a
Staples Singers’ album on one of our many
- Bill Wyman, 2002 |
Самое большое различие в том, что наша версия быстрее, и Мик пел её как любовную песню, тогда как “Pop Staples” пели,
обращаясь к Богу. Не имею представления, где Кит или Мик услышали эту песню – такое не звучит по радио. Я думаю, они могли купить альбом
“Staples Singers” во время одного из многих набегов на магазины грампластинок, когда мы были в американском турне.
- Билл Уаймен, 2002 |
We didn’t find it difficult to write pop songs, but it was very difficult – and I think Mick will
agree – to write one for the Stones. It seemed to us it took months and months and in the end we came up with The Last Time, which was
basically
- Keith Richards, 2003 |
Мы не видели трудностей в написании
- Кит Ричардс, 2003 |
When you start writing, the first batch of songs is almost always puerile ballads, for some reason – I think they’re
easier to write. To write a good rock and roll song is one of the hardest things because it has to be stripped down so simple, to that same basic
format shared by rock & roll and rhythm & blues and Irish folk songs from thousands of years ago. It’s a very simple form,
and yet you have to find a certain element in there that still lives, that isn’t just a rehash. It can remind you – and probably
will – of something else, but it should still add something new, have a freshness and individuality about it. The rules on it are very strict,
you see (laughs). I think The Last Time was the first one we actually managed to write with a beat, the first
- Keith Richards |
Когда начинаешь сочинять, первая порция песен – это почти всегда
- Кит Ричардс |
They (Rolling Stones) were doing the same thing that the groups were doing over here – they were taking gospel songs and just
changing the words. If you take ‘Jesus’ out and put ‘Baby’ in, then that changes the song. James Cleveland was doing it, James Brown
was doing it, so it wasn’t really a big thing. It wasn’t like they were making a mockery of our Lord; they were just changing the lyrics and keeping
that melody of the song. That really wasn’t a big thing because they were doing that over here too.
- Mavis Staples |
Они (“Rolling Stones”) делали то же самое, что группы и здесь делали – они брали госпел-песни и просто меняли
слова. Если вместо «Иисус» вставить «детка», то это изменяет песню. Джеймс Кливленд так делал, Джеймс Браун так делал, так что не такая уж
это и проблема. Это не означало, что они насмехались над нашим Господом, они просто меняли текст и оставляли мелодию песни. Не такая уж это и проблема, ведь у
нас здесь так тоже поступали.
- Мэвис Стэплз (основатель и вокалистка группы “Staple Singers”) |