Start Me Up |
Заведи меня |
(Mick Jagger / Keith Richards) | (Мик Джаггер / Кит Ричардс) |
You can start me up |
Ты можешь завести меня |
© Colgems-EMI Music Inc. (ASCAP) / EMI Music Publishing Ltd.
* В варианте текста, опубликованном на официальном сайте группы, эта строчка воспроизведена как “you got me ticking gonna blow my top” («ты заряжаешь меня, ты крышу мне снесёшь»), однако ни в одном из записанных вариантов этой песни такие слова не звучат.
** Слово “come” в английском языке имеет также сленговое значение «кончить» (т.е. «получить
сексуальное удовлетворение»); таким образом, эта строчка может быть переведена как «ты и мертвеца заставишь кончить». В ряде опубликованных текстов
этой песни, начиная с
Даты записи: | 15 марта 1975 г.; январь-март 1978 г.; июнь-декабрь 1979 г.; апрель-июнь 1981 г. |
Студии: | Запись: Musicland Studios (Мюнхен, Германия), Pathé Marconi Studios (Париж, Франция),
Compass Point Studios Микширование: Electric Ladyland Studios |
Инженеры: | Запись: Крис Кимси (Chris Kimsey) Микширование: Боб Клирмаунтин (Bob Clearmountain) Мастеринг: Боб Людвиг (Bob Ludwig) |
Продюсеры: | “The Glimmer Twins”
(«Мигающие Близнецы» – Мик Джаггер и Кит Ричардс) и Крис Кимси |
Дата первой публикации: | 6 августа 1981 г. (США), 14 августа 1981 г. (Великобритания) |
На дисках: |
Студийный вариант: Сингл; “Tattoo You”, “Rewind”, “A Radio Sampler”, “Say Ahhh!”,
“Jump Back: the best of the Rolling Stones Концертные варианты: “Still Life (American Concert 1981)”, “RollingStonesFlashpoint”, “Live Licks”, “Rolling Stones Martin Scorsese Shine a Light” |
Мик Джаггер | - вокал, подпевки |
Кит Ричардс | - электрогитары, подпевки |
Рон Вуд | - электрогитары, подпевки |
Бил Уаймен | - бас |
Чарли Уоттс | - барабаны |
Start Me Up was a reggae track to begin with, totally different. It was one of those things we cut a lot of times;
one of those cuts that you can play forever and ever in the studio. Twenty minutes go by and you’re still locked into those two chords
(laughs)... Sometimes you become conscious of the fact that, ‘Oh, it’s “Brown Sugar” again,’ so you begin to explore other
rhythmic possibilities. It’s basically trial and error. As I said, that one was pretty locked into a reggae rhythm for quite a few weeks.
We were cutting it for Emotional Rescue, but it was nowhere near coming through, and we put it aside and almost forgot about it. Then,
when we went back in the can to get material for Tattoo You, we stumbled on a - Keith Richards, 1983 |
“Start Me Up” начиналась с
- Кит Ричардс, 1983 |
It was from Emotional Rescue. It was just sitting there, and no one had taken any notice of it. There were like 40 takes.
What happened, I think, is we made it into a reggae song after, like, take 12, and said, well, maybe another time. I used take 2.
And I found it, put it together... it was one of Keith’s sort of tunes... I wrote the lyrics, put it on, and Keith said, I can’t
believe it, it’s just wild.
- Mick Jagger, 1984 |
Она была с “Emotional Rescue”. Она просто пряталась там, и никто не обращал на неё никакого
внимания. Было
- Мик Джаггер, 1984 |
I knew that was there, and I knew it was so good. It’s really what inspired me to say “I’m sure I can put
an album together with what’s already there.” That was my ground base, that song.
- Chris Kimsey, 1994 |
Я знал, что она там была, и я знал, что она настолько хороша. Это как раз то, что побудило меня сказать:
«Я уверен, что смогу скомпилировать альбом из того, что уже есть». Она была моей основой, эта песня.
- Крис Кимси, 1994 |
It was Keith’s great riff, and I wrote the rest. The funny thing was that it turned into this reggae song after two takes.
And that take on Tattoo You was the only take that was a complete rock and roll take. And then it went to reggae completely for about 20 takes.
And that’s why everyone said, “Oh, that’s crap. We don’t want to use that.” And no one went back to Take 2, which was
the one we used, the rock track.
- Mick Jagger, 1995 |
Это был отличный рифф Кита, а я написал остальное. Как ни странно, это превратилось в
- Мик Джаггер, 1995 |
One of the great luxuries of the Stones is they have an enormous, great big can of stuff. I mean, what anybody hears
is just the tip of an iceberg. You know, down there is vaults of stuff. But you have to have the patience and the time to actually sift
through it.
- Keith Richards, 2003 |
Одно из главных богатств «Роллингов» заключается в том, что у них чудовищное, гигантское количество всякой всячины.
Я имею в виду, что то, что
- Кит Ричардс, 2003 |
I have the impression that it was a riff that Mick brought along, like Don’t Stop for Forty Licks –
very much a Mick kind of idea, although in the end Start Me Up became a Mick- and Keith-welded song with contributions from both
of them. It was one of those genuine collaborations between the two of them, with a little magic from both sides happening
instantly.
- Ron Wood, 2003 |
У меня осталось впечатление, что этот рифф придумал Мик, как и “Don’t Stop” для
“Forty Licks” – очень типичная для Мика идея, хотя в итоге “Start Me Up” стала совместной песней
и Мика, и Кита, со вкладом обоих. Это был один из примеров истинного сотрудничества между ними, когда у обоих одновременно появляется
- Рон Вуд, 2003 |
Somewhere in the middle of a break, just to break the tension, I just... (mimics hitting guitar chord) and we
hit the – Charlie and I hit the rock and roll version. And five years later, when somebody sifted all the way through these –
after about 70 takes of Start Me Up and found that one in the middle, you know, it was just buried in there. Nobody remembered
cutting it (laughs), nobody remembered doing it. You know, it was like time out kind of thing. And so we leapt on it and we did a few
overdubs on it and... It was like a gift, you know, like all songs are gifts really.
- Keith Richards, 2003 |
Где-то в середине брейка, просто чтобы разрядить обстановку, я просто... (жестом показывает, как берёт гитарный аккорд)
и мы рубанули – Чарли и я рубанули
- Кит Ричардс, 2003 |